کد مطلب:1584 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:244

شرایط استفاده ای که مال را برای آن اجاره می دهند


2195- استفاده ای كه مال را برای آن اجاره می دهند چهار شرط دارد : اول آن كه حلال باشد.



بـنـابـر این اجاره دادن دكان برای شراب فروشی یا نگهداری شراب و كرایه دادن حیوان برای حمل و نقل شراب باطل است .



دوم آن كه آن عمل در نظر شرع به طور مجان واجب نباشد , و از این قبیل است - بنابر احتیاط - یاد دادن مسائل حلال و حرام و تجهیز اموات پس اجیر شدن برای اینها جایز نیست .



و بنابر احتیاط معتبر است كه پول دادن برای آن استفاده در نظر مردم بیهوده نباشد.



سـوم اگر چیزی را كه اجاره می دهند چند فایده داشته باشد استفاده ای كه مستاجر باید از آن بكند معین نـمایند , مثلا اگر حیوانی را كه سواری می دهد , و بار می برد , اجاره دهند , باید در موقع اجاره معین كند كه فقط سواری یا باربری آن , مال مستاجر است یا همه استفاده های آن .



چـهارم مقدار استفاده را معین نمایند , و این یا به تعیین مدت است مانند اجاره خانه و دكان و یا به تعیین عمل است مانند آن كه با خیاط قرار بگذارند كه لباس معینی را به طور مخصوصی بدوزد.



2196- اگر ابتدای مدت اجاره را معین نكنند.



ابتدای آن بعد از خواندن صیغه اجاره است .



2197- اگر خانه ای را مثلا یك ساله اجاره دهند , و ابتدای آن را یك ماه بعد از خواندن صیغه قرار دهند , اجاره صحیح است , اگر چه موقعی كه صیغه می خوانند خانه در اجاره دیگری باشد.



2198- اگـرمـدت اجـاره را معلوم نكند و بگوید هر وقت در خانه نشستی اجاره آن , ماهی ده تومان است اجاره صحیح نیست .



2199- اگـر بـه مـسـتاجر بگوید خانه را ماهی ده تومان به تو اجاره دادم , یا بگوید خانه را یك ماهه به ده تومان به تو اجاره دادم و بعد از آن هم هر قدر بنشینی اجاره آن ماهی ده تومان است , در صورتی كه ابتدای مدت اجاره را معین كنند یا ابتدای آن معلوم باشد , اجاره ماه اول صحیح است .



2200- خـانـه ای را كه غریب و زوار در آن منزل می كنند , و معلوم نیست چقدر در آن می مانند , اگر قرار بگذارند كه مثلا شبی یك تومان بدهند , و صاحب خانه راضی شود , استفاده از آن خانه اشكال ندارد.



ولـی چون مدت اجاره را معلوم نكرده اند , اجاره نسبت به غیر از شب اول صحیح نیست و صاحب خانه بعد از شب اول هر وقت بخواهد می تواند آنها را بیرون كند.